Luokan oppilaat ovat innostuneet kirjoittelemaan kirjoja kotona. Ensimmäisiä kirjoja on tuotu koululle luettavaksi. On hienoa seurata pienten kirjailijoiden ja kuvittajien riemua omista kirjoistaan.
Kolme vapaa-ajalla valmistunutta kirjaa on tuotu kouluun ihailtavaksi ja ääneen luettavaksi.
Kirjoista paljastuu, että yhteisistä opetustuokioista ja ääneen luetuista kirjoista on tarttunut pienten kirjailijoiden mieleen monenlaisia asioita!
17.11.2016
Ekassa luokassa on luettu ääneen kaksi Lasten- ja nuorten Finlandia-ehdokasta. Ehdokkaita on kuusi, joista kaksi lasten kuvakirjaa. Kuvakirjaehdokkaina ovat Katri Kirkkopellon Piki ja Lena Frölander-Ulfin kirja Minä, Muru ja metsä.
Oppilaat tiesivät, että nämä kirjat kisaavat palkinnosta. Kerroin myös, että oppilaat saavat äänestää suosikkiaan, kun olemme lukeneet molemmat kirjat.
Näiden kirjojen avulla harjoittelimme myös luetun ymmärtämisen keinoa: "Teen itselleni kysymyksiä". Eli ennen kuin luin kirjan oppilaille tutkimme kirjan kantta ja kirjasimme fläppitaululle oppilaiden kysymyksiä. Kysymyksistä ei ollut pulaa vaan oppilailla oli kummankin kirjan kohdalla mielessään paljon kysymyksiä.
Tänään oli sitten äänestyksen aika. Suljetulla lippuäänestyksellä oppilaat äänestivät voittajan. Kun ääniä oli laskettu 18/20 tilanne oli 10 ääntä Pikille ja 8 ääntä Minä, Muru ja metsälle, tasapelin mahdollisuus siis häämötti. Viimeiset äänet menivät kuitenkin Pikille. Päätimme kirjoittaa kirjeen Katri Kirkkopellolle ja kertoa Muijalan koulun 1. luokan mielipiteen. Keräsimme tänään miellekartan muotoon oppilaiden perusteluja sille, miksi kirja oli kiva. Vaikka äänesti toista kirjaa, sai kuitenkin kertoa mitä mukavaa Piki-kirjassa oli. Alla kuva miellekartasta. Huomenna sitten kirjoitamme lasten ajatusten pohjalta ihan oikean kirjeen ja lähetämme sen postissa kirjailijalle.
10.11.2016
Ekassa luokassa on toteutettu ensimmäinen monialainen oppimiskokonaisuus
Luokanopettaja Katri kirjoittaa:

Olemme keränneet tietoa miellekarttaan, tutkineet tieto- ja tarinakirjojen eroja, lukeneet molempia kirjoja, kertoneet tikkutarinoita, laatineet kuvakirjaa siilitarinasta, askarrelleet tupsusiilejä ja lehtikasasiilejä, kertoneet tarinaa (isommat oppilaat kirjureina), loruteleet siilistä runoja, laulaneet siililauluja, harjoitelleet tarkkaa kynätyöt siilikuvilla, leikkineet siilihippaa, kuvittaneet sillitarinoita ja katselleet siilidokumentteja ja kuvia. Ihan surettaa jättää siiliaihe : ) Tällainen tapa toimia on todella miellyttävä ja motivoiva. Seuraavaa keskusteemaa jo metsästän...
Ateljee-tunneilla siilijakson aikana keskusteltiin tarinakirjojen ja tietokirjojen eroista. Mietimme mitä samaa kaikissa tarinakirjoissa on ja havaitsimme, että kaikissa tarinoissa on päähenkilö ja sivuhenkilöitä, joku tapahtumapaikka, usein päähenkilöllä on joku ongelma.
Tietokirjan rakennetta tutkimme silmäilemällä tietokirjan sivuja. Ne näyttävät erilaisilta: valokuvia, otsikoita, taulukoita jne.
Oppilaat olivat keränneet miellekarttaan tietoa siilistä perustuen omaan tietoon, siilidokumenttiin, luettuihin kirjoihin.
Nämä tiedot kirjasin korttisuikaileille ja flppitaululle laitoin kirjekuoria. Yhden kirjekuoren päällä luki ulkonäkö, toisessa lisääntyminen, kolmannessa ominaisuudet...
Oppilaat saivat kortin, jossa luki vaikka "Siilillä on 5000-7000 piikkiä" Pohdimme mihin kirjekuoreen kukin tieto kuuluu ja lisäsimme kirjekuoria sen mukaan jos sopivaa kuorta ei löytynyt.
Lopuksi huomasimme, että uuden siilitietokirjan voisi kirjoittaa kirjekuorten sisällön perusteella. Kirjekuoren päällä oleva teksti olisi otsikko ja kirjekuoren sisällöstä saisimme sivulle tekstin. Mukaan vielä aiheeseen sopiva kuva ja näin syntyisi uusi tietokirja!
Taina
24.10.2016
Viime viikolla luin PS-kustannuksen uuden kirjan
"Ajattelun taidot ja oppiminen". Kirjan ovat kirjoittaneet Irmeli
Halinen, Risto Hotulainen, Eija Kauppinen, Päivi Nilivaara, Asta Raami ja
Mari-Pauliina Vainikainen.
Ajattelun taidot ja oppimaan oppiminen ovat aina
kiinnostaneet minua, joten tartuin kirjaan innolla. Kirja täytti odotukseni ja
ylitti ne. Suorastaan ahmin tätä kirjaa. Peilasin lukemaani koko ajan tapaani
tai ainakin haluuni työskennellä lasten kanssa. Monessa kohdassa tunsin piston
sydämessäni, oman puheen paljous ja tehtäväkeskeisyys ottavat niin helposti
vallan. Kirja sai taas kerran innostumaan aiheesta ja päätin videoida
kahdenkeskisiä tapaamisia oppilaiden kanssa, jotta voisin tarkastella niitä
rauhassa.
Ateljee-työtavassa mallintaminen ja lasten ajatukset ovat
keskeisellä sijalla suurryhmäopetuksessa ja etenkin kahdenkeskisissä
keskusteluissa. Kahdenkeskiset keskustelut mahdollistavat yksiöllisen
palautteen annon ja jatkuvan arvioinnin. Näissä keskusteluissa pohditaan yhdessä
oppilaan kanssa hänen tavoitettaan ja keinoja tavoitteen saavuttamiseksi.
Tarkoituksena on, että oppilas tietää tavoitteensa, osaa kertoa millä keinoin
hän sitä tavoittelee ja näyttää keinon käyttöä lukiessaan. Esimerkiksi oppilaan tavoitteena voi olla
"Olen tarkka ja luen oikein". Keinona hänellä saattaa olla
"Yhdistän äänteet tavuksi" ja "Mietin sopiiko sanan kirjaimet
sanomiini äänteisiin.
Tavoitteena on, että joka on vielä lukutaidon
alkutaipaleella, kokeilee äänteiden luettelemista kohdatessaan vaikean tavun.
Samoin hän voi ennustaa kontekstin ja
kuvan perusteella mistä sanasta saattaisi olla kyse ja tarkastella kirjoitettua
sanaa ja sen kirjaimia (esimerkiksi lapsi arvelee, että sana voisi olla
"kissa" , kun tekstissä lukee "koira". Alku- ja
loppukirjain täsmäävät, mutta "kissa"-sanassa ei ole r-kirjainta, ei
siis voi olla kissa.)
Kirjassa (s. 288) kuvataan hyvää palautetta ja palautteen
neljää tasoa:
•
Tehtävän taso
•
Prosessi taso
•
Itsesäätelyn taso
•
Persoonan taso
Tehtävän tason palaute kohdistuu oppimistehtävään. Eli
ymmärtäisin, että tällä tasolla opettaja antaa palautetta siitä menikö
lukeminen hyvin.
Prosessin tasolla palaute keskittyy prosessiin eli siihen
miten oppilas käyttää yhdessä harjoiteltuja keinoja tavoitteen saavuttamiseksi.
Prosessiin kohdistuva palaute on kirjan kirjoittajien mukaan pääsääntöisesti
hyödyllisempää kuin tehtävästä suoriutumiseen kohdistettu palaute, sillä se
auttaa oppilasta tutkimaan omia työskentelytapojaan (s. 289).
Itsesäätelyn tason palautteessa kiinnitetään huomiota
siihen, miten oppilas havainnoi ja säätelee oppimistaan. Tällaisella
palautteella tuetaan erityisesti oppilaan itseluottamusta ja halua ponnistella
oppimisensa eteen. (s.290)
Persoonaan kohdistuva palaute, esimerkiksi olitpa taitava
tai hyvä oppilas, voi hyvää tarkoittavana myönteisen huomiona johtaa kuitenkin
siihen, etä oppilas ajattelee oppimisen
kykyjen olevan staattisia eikä niitä voi parantaa ponnistelulla ja
harjoittelulla.(s.290)
Ateljee-toimintamallissa kahdenkeskisten tapaamisten
tarkoituksena on antaa palautetta prosessista (Kuinka oppilas tietää
tavoitteensa ja osaa käyttää sopivia keinoja) ja itsesäätelystä (esim.
Itsenäisen lukemisen sääntötaulun mukaisen toiminnasta: mm. aloitan heti, luen koko ajan). Lisäksi opettaja
tarvittaessa mallintaa sopivan keinon käyttämistä oppilaalle ja oppilas
harjoittelee sitä yhdessä opettajan kanssa tai yhdessä mietitään uutta tavoitetta tai keinoa.
Tämä on vain pieni osa kirjan antia. Suosittelen kaikille
kirjan lukemista!
11.10.2016
Ateljee-opetuksen keskeinen työmuoto varsinkin alkuopetuksessa on opettajan ja oppilaan kahdenkeskiset tapaamiset. Tapaamisessa kerrataan oppilaan tavoite, mallitetaan tarvittaessa uudestaan strategiaa, jota oppilas harjoittelee itsenäisen lukemisen aikana. Oppilaita, jotka harjoittelevat vasta lukemisen alkeita tavataan lähes päivittäin. Lukutaidon jo saavuttaneita harvemmin. He nauttivat itsenäisen lukemisen aikana omasta kirjastaan.
Tapaamisen aikana voidaan myös jutella oppilaan kanssa siitä, mitä hän on oppinut itsestään lukijana viime aikoina. Tänään olen jututtanut muutamaa oppilasta ja tässä heidän kertomaa:
Tyttö: Osaan jo melkein kaikki kirjaimet ja osaan jo isojakin kirjaimia (tarkoittaa tavuja). Ekapelissä luen tavuja ja sanoja. Aikuisen kanssa on kiva lukea yhdessä helppoja kirjoja (aikuinen lukee valtaosan ja lapsi osaamiaan tavuja). Hyvä lukija aloittaa lukemisen heti ja arvuuttelee mitä kirjassa tapahtuu.
Poika: Minulla menee nuo kirjaimet sekaisin (näyttää kirjaimia n ja l). En osaa vielä lukea koko sivua (näyttää kirjan sivua), mutta osaan lukea monta kohtaa. Pete-kirjat on kivoja, koska Pete on aika hassu.
Poika: No vaikka mitä (ja ISO HYMY minulle). Osaan jo kirjaimia ja sanoja!
Tyttö: Osaan jo kaikki kirjaimet ja olen oppinut, että C sanotaan usein K:ksi. Olen oppinut kirjoittamaan ja lukemaan. Teen kotona kirjaa. Se kertoo Eevestä ja Picachusta.
Mitä olet oppinut siitä mitä hyvä lukija tekee?: Minä peruutan, jos en muista. Katson tavut tarkkaan, enkä jätä yhtään kirjainta väliin. Se voisi sotkea sanan. Olen ylpeä itsestäni, kun osaan lukea ja kirjoittaa.
6.10.2016
Ekapelin pelaaminen sopii hyvin myös Ateljee-toiminnan Itsenäisen lukemisen osioon. Tällä ja ensi viikolla meillä on Ekapelin tehoviikot. Osa oppilaista pelaa Ekapeliä joka päivä sekä koulussa että kotona ja osa oppilaista pelaa viikon ajan koulussa ja kahden viikon ajan koulussa. Käytössämme on kuusi tietokonetta, joten Ateljee-tunnin aikana 12 oppilasta ehtii pelata noin kymmenen minuuttia.
Osa oppilaista lukee itsenäisesti kirjoja ja kirjaavat lukemansa kirjat.
21.9.2016
Jokaisella oppilaalla on oma kirjalaatikko. Kirjalaatikot tai boksit kuten niitä kutsumme ovat kirjahyllyssä ryhmittäin. Oppilaat voidaan lähettää opetustuokiosta vaikka ryhmittäin matkaan.
Kirjaboksissa on oppilaat itse valitsema kirja, luettujen kirjojen kirjaamismoniste, kynä, luovan kirjoittamisen vihko ja joillakin oppilailla laminoitu tavulista. Näin oppilailla on aina tarvittavat välineet mukanaan, kun he siirtyvät vaikka itsenäisen lukemisen tai luovan kirjoittamisen Ateljeehen.
Ainoastaan Matkaopas on oppilaiden repussa tai laatikossa.
Luovan kirjoittamisen Ateljeessa tutustuttiin tällä viikolla Luetun ymmärtämisen keinoon nimeltä Mielipiteeseen vaikuttaminen (Kirjailijan tarkoitus). Tehtävä alkoi siten, että oppilaat saivat pareina täydentää alla olevat kuviot ja näin ennustaa mistä tuleva ääneenlukukirja kertoo.
Oppilaat innostuivat tehtävästä ja lähes kaikki parit täydensivät molemmat kuvat. Oppilaiden täydentävät hahmot olivat ihmeolioita, koiria, pupuja, kaloja, dinosauruksia, lintuja jne.
Seuraavaksi luin oppilaille kirjan Amu Krousr Rosenthalin ja Tom Lichtenheldin kirjan "Duck! Rabbit!" Kirja kertoo illuusiosta: Onko se ankka vai pupu? Riippuu katsojasta. Tämä pieni yksinkertainen tarina saa pienetkin lukijat ottamaan kantaa ja perustelemaan mielipidettään.
Lopuksi oppilaat saivat liimata hahmon vihkoonsa ja värittää hahmon sen mukaan mikä se heistä on.
Mielipiteeseen vaikuttamiseen tutustutaan vielä ensi viikolla "Kun väriliidut menivät lakkoon" kirjan kautta. Kirjan on kirjoittanut Drew Daywalt. Suosittelen!
9.9.2016
Mielipiteeseen vaikuttamiseen tutustutaan vielä ensi viikolla "Kun väriliidut menivät lakkoon" kirjan kautta. Kirjan on kirjoittanut Drew Daywalt. Suosittelen!
9.9.2016
Tänään avasimme neljännen Ateljeen oven. Tämä Ateljee on
nimeltään Luova kirjoittaminen.
Pohjustukseksi olimme
keskustelleet lasten kanssa siitä, miksi ihmiset kirjoittavat. Sen jälkeen
tutkimme yhdessä valitsemani kirjan kantta ja mietimme miksi kirjoittaja oli
tämän kirjan kirjoittanut. Päädyimme
siihen, että kirjoittaja haluaa kertoa meille tarinan. Näin saimme määriteltyä
yhden kirjailijan tarkoituksen: kertoa
tarina. Muut ovat kuvaileva (tietoteksti), ohjaava, vaikuttamaan pyrkivä. Kirjailijan tarkoituksen ymmärtäminen auttaa lukijaa ymmärtämään lukemaansa.
Luovan kirjoittamisen
ensimmäinen tehtävä oli kertoa tarina. Koska kaikki ekaluokkalaiset eivät osaa
vielä itse kirjoittaa, saimme kuudennen luokan oppilaat avuksi. He kirjoittivat
ekaluokkalaisen kertoman tarinan oppilaan Luovan kirjoittamisen vihkoon.
31.8.2016
Tänään mallitimme
Oikeinkirjoittamisen Ateljeen. Oikeinkirjoittamisen Ateljeessa oppilaat harjoittelevat
oikeita kirjainmuotoja, sanojen oikeinkrjoittamista ja virkkeiden
kirjoittamista.
Laadimme tästä Ateljeesta
sääntötaulun yhdessä oppilaiden kanssa ja otimme ateljeen käyttöön 10 askeleen
mukaisesti.
Aluksi oppilaat tässä Ateljeessa
oppilaat harjoittelevat oikeiden kirjainmuotojen tekemistä työkirjaan.
Kirjainmuodon tekeminen on ensi pohjustettu äidinkielen tunnilla.
Kun kaksi Ateljeeta on
oppilaiden hallussa, oppilaat saavat valita (ei aina) kumman Ateljeen he
tekevät ensin: Itsenäisen lukemisen vai Oikeinkirjoittamisen.
29.8.2016
Henkilökohtaisen tavoitteen asettaminen yhdessä lapsen kanssa
Lapsille on esitelty lukemisen harjoittelun tavoitteet:Tavoittelen sujuvuutta, Avarran sanavarastoa, Luen ymmärtäen ja Olen tarkka ja luen oikein eli TALOn taidot. Nämä neljä tavoitetta ovat lapsille kovin abstrakteja. Sen takia jokaisen tavoitteen saavuttamisen tueksi lukuvuoden aikana mallitetaan useita keinoja. Nyt kaikkiin tavoitteisiin on mallitettu yksi keino. Jos haluaa harjoitella sujuvuutta, yksi keino siihen on lukea pieni pätkä tekstiä useaan kertaan.
Tavoitteet otsikkotasolla ovat siis tuttuja lapsille ja voimme aloittaa lasten haastattelut. Kunkin lapsen kanssa jutellaan kahden kesken. Lapselle sanotaan: Kerro millainen lukija sinä olet. (Mitä jo osaat? Millaisista kirjoista pidät? Missä luet mieluiten? Onko sinulle luettu paljon? Onko sinulla suosikkikirjaa?). Tämän keskustelun ja lukiseulan tulosten perusteella oppilaalle asetetaan yhdessä tavoite. Jos hän itse ehdottaa jotain TALOn taidoista, valitsemme sen tai sitten ehdotamme lapselle sopivaa tavoitetta "Ehdottaisin, että valitaan sinulle Olen tarkka ja luen oikein", koska haluat oppia lukemaan.
Kuvassa näkyy TALOn taidot ja oppilaiden tavoitteet (Post it -lapuilla nimet)
Tässä kuvassa näkyy suurryhmäopetuksessa käyttämämme tila.
19.8.2016
Itsenäisen lukemisen Ateljee ja TALOn taidot
Ensimmäisen koulupäivän aikana paljastin kolmannen tavan
lukea kirja (Kerron omin sanoin) ja luimme Morris Lessmore ja tuhansien
tarinoiden talon loppuun.
Ehdimme ensimmäisellä viikolla jo käynnistellä ensimmäistä
ateljeeta: "Itsenäinen lukeminen".
Hyvän perustan luominen työtavoille auttaa oppilaita onnistumaan. Jokainen Ateljee pohjustetaan Joan Moserin ja
Gail Bousheyn "10 askelta
itsenäisen työskentelyn opettamiseen ja harjoitteluun" askelten
mukaisesti. PDF-esityksessä Hundred-sivustolla on kerrottu lisää 10 askeleesta.
Itsenäisen lukemisen hetket pidentyvät hiljalleen.
Aloitimme kolmesta minuutista, ajasta, jonka kaikki jaksavat (voi siis olla
lyhyempi, jos joku ei jaksa). Kun koulua on nyt käyty puolitoista viikkoa, Itsenäinen
lukeminen -ateljee kestää yhdeksän minuuttia. Kestävyyttä on rakennettu pikku
hiljaa. Tässä vaiheessa kun oppilaat harjoittelevat itsenäisen lukemista,
opettajan rooli on pysyä sivussa ja lukea vaikka omaa kirjaa. Opettaja voi
syrjäsilmällä seurata oppilaiden työskentelyä ja keskeyttää lukutuokion, jos
joku ei enää jaksa.
Tällä viikolla oppilaille on myös esitetty TALON-taidot
seinätaulun (edellisessä merkinnässä). Taulussa on vain sarakkeiden päällä
otsikot Tavoittelen sujuvuutta, Avarran sanavarastoa, Luen ymmärtäen ja Olen
tarkka ja luen oikein. Jokaiseen sarakkeeseen on myös mallitettu yksi keino.
Tavoite "Olen tarkka ja luen oikein" pitää sisällään lukutaidon
opettelun ja ensimmäinen keino tämän tavoitteen saavuttamisessa on "Osaan
kirjaimet ja niiden äänteet". Luokassamme ei käytetä aapisia, vaan
kirjaimet ja niiden äänteet opetellaan tarinan muodossa, Tästä tarinasta tulee
oppilaille alkusyksyn ajan lukuläksyä. Oppilaiden lukutaidon mukaan tarinaa on
muokattu kolmeen eri vaikeusasteen.
18.8.2016
Teknisen lukutaidon seurannasta
Kun aloitimme Ateljee-tunnit, halusimme myös seurata
lasten oppimista. Uuden tavan piti olla ainakin yhtä hyvä kuin aiempi tapamme
opettaa luku- ja kirjoitustaitoja alkuopetuksessa. Aiemmin käytimme lukuryhmiä,
kahden luokan oppilaat jaettiin kolmeen ryhmään: lukijat, ei-lukijat, joilla ei
ollut lukiseulasta hälytyspisteitä ja ei-lukijat, joilla oli lukivaikeuteen
viittaavia vaikeuksia lukiseulasta. Lukuryhmämme toimivat hienosti ja olimme
tyytyväisiä tuloksiimme. Vaati siis rohkeutta hypätä pois tutusta tavasta
opettaa. Uusi tapa vaikutti kuitenkin niin kiinnostavalta, että halusimme
kokeilla. Ensimmäisenä vuotena aloitimme kakkosluokkalaisilla, otimme
ekaluokkalaiset mukaan marraskuussa ja sitä seuraavana vuonna rohkenimme
aloittaa jo heti elokuusta.
Taitojen kehittymisen seurannassa olemme käyttäneet
Lohjalla Kelpo-hankkeen aikana kehitettyä ensimmäisen luokan lukukoetta.
Lukukoe koostuu 20 kirjaimesta ja vaikeutuvista tavuista ja sanoista. Lapsi
nimeää kirjaimia/äänteitä ja lukee sanoja niin pitkälle kuin hän ehtii
määrätyssä ajassa (1 min. 15 sek.). Lukukokeesta on kahdeksan
rinnakkaisversiota, ns. Seulaversio, jota käytetään Lohjalla yhdessä sovittuina
ajankohtina ja seitsemän rinnakkaisversiota.
Hankkeen aika "normitimme" lukukokeen lohjalaislapsilla.
Vertalupohjan luo noin 500 oppilaan tulokset. Seurasimme lasten lukutaidon
kehittymistä viitenä eri ajankohtana, elokuussa, marraskuussa, tammikuussa,
maaliskuussa ja toukokuussa. Näin saimme kaavion, jossa kahden viivan väliin
jää n.60 % lapsista. Taulukon vaaka-akselin muodostavat viikot ja pystyakselin
lukukokeen pisteet.
Seuraamme kaikkien lasten teknisen lukutaidon edistymistä
viitenä ajankohtana. Jos lapsen osaaminen jää alemman. Viivan alapuolelle eli
hänen osaaminen sijoittuu alimpaan 20 prosenttiin, hänen etenemistään seurataan
viikoittain. Seurannassa tärkeintä on arvioida valittujen harjoitusten ja
opetuksen toimivuutta, EI luokitella lasta. Jos lapsen oppiminen ei edisty
toivotulla tavalla, opettajien tulee pohtia valittuja menetelmiä. Lapsille
lukukoe esitetään vain yhtenä harjoituksena, viikkolukemisena.
Myös toiselle luokalle on luotu oma seurantamateriaalinsa.
Ensimmäisen luokan
Ateljee-vuosi alku
vko 19 (kouluun
tutustumispäivä toukokuussa 2016)
Ateljee-tunnit alkoivat jo
ennen ensimmäisen lukuvuoden alkua, tutustumispäivänä toukokuussa.
Ensimmäissä yhteisessä
Ateljee-tuokiossa kerroin lapsille, että on kolme tapaa lukea kirja. Kaikki
osaavat jo ainakin jonkin näistä tavoista. Paljastin tutustumistuokiossa kaksi
tapaa ja kolmannen tavan kertoisin, kun koulu alkaa elokuussa.
KOLME TAPAA LUKEA KIRJA
1. Luen
kuvat
2. Luen
tekstin
3. Kerron
omin sanoin (Tätä tapaa en siis vielä
paljastanut)
Kirja, jonka tänä vuonna
valitsin luettavaksi, oli Morris Lessmore ja tuhansien tarinoiden talo.
Kirja sopii mainiosti
tulevan vuoden pohjustukseen, vuoteen, jossa tarinat ovat keskeinen osa
oppimista. Kirjasta enemmän esim. http://hemulinkirjahylly.blogspot.fi/2013/06/william-joyce-morris-lessmore-ja_17.html
Luin lapsille tätä kirjaa
noin puoleen väliin kahdella tavalla, ensin luin kuvat ja toisella kerralla
luin tekstin.
Kun luin kuvia tai tekstiä
mallitin lapsille ajatuksiani ajattelemalla ääneen. Mietimme myös yhdessä
kertoivatko kuvat ja teksti saman asian vai kertoiko teksti tai kuva jotain
lisää.
Oppituokion toisena
tavoitteena oli luoda uskoa, että kaikki osaavat lukea joko tekstiä tai kuvia
tai molempia. ja kaikki tavat ovat yhtä arvokkaita! Kuvien lukutaitoa tarvitaan
koulussa kaikissa oppiaineissa, matematiikan kaaviot ja taulukot, maantiedon
kartat jne. Monilukutaitoa harjoiteltiin siis jo ennen ensimmäistä koulupäivää!
Erään tulevan
ekaluokkalaisen äiti kertoi pari päivää tutustumispäivän jälkeen, että yhtenä
iltana hän löysi poikansa huoneestaan. Poika istui sängyllä kirja kädessään ja
kertoi äidilleen lukevansa - hän osasi lukea kuvia. Usko omaan kykyynsä oppia
luo hyvän pohjan tulevalle vuodelle.
Ajattelutapamme
vaikuttavat kaikkeen elämässämme. Dr. Carol Dweckin tutkimukset ovat
osoittaneet, että ne ihmiset, joilla on kasvun asenne (growth mindset), toipuvat
paremmin vastoinkäymisistä ja pysyvät ”koossa” hankalissa elämäntilanteissa,
kuin muuttumattomuuden asenteen (fixed mindset) omaavat ihmiset. Kasvun
asenteen omaavat jaksavat tehdä pidempään töitä, he ovat sinnikkäitä ja heilä
on hyvä itsesäätelykyky ja näin he he oppivat enemmän (oppimisen ilo &
uteliaisuus) ja saavat lopulta parempia arvosanoja. (Dweck 2006.) Lisää esim. http://blogs.helsinki.fi/klaakkon/luonteenvahvuudet/dweck/
.
15.8.2016
Tervetuloa seuraamaan 1. luokan blogia!
Ensimmäisen luokan blogissa tullaan seuraamaan
Ateljee-menetelmää äidinkielen tunneilla, toiminnan aloittamista, eri
Ateljeita, tavoitteiden asettamista, oppilaiden osaamisen karttumista, jatkuvaa
arviointia ja luetun ymmärtämisen strategioiden opettamista.
Ateljee-tunteja on viisi viikossa, yksi joka päivä. Näillä
tunneilla oppilaita ohjaa kaksi opettajaa, luokanopettaja Katri ja
erityisopettaja Taina.
Tämän vuoden ensimmäisellä luokalla on 20 iloista ja
toimeliasta ekaluokkalaista. Oppilaiden lukutaidossa on suurta hajontaa, kuten
on aivan tavallista ekaluokkalaisten kohdalla. Kolmannes lapsista ei vielä lue
lainkaan, kolmannes lukee hieman ja kolmannes lukee jo tavuviivatonta tekstiä melko
sujuvasti tai sujuvasti.
Onpa kiinnostava kokeilu! Linkitän erityispedagogiikan opsikelijoiden sivulle.
VastaaPoistaterveisin Helena Thuneberg
Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja ja ajatuksia opiskelijoilta!
PoistaTerveisin
Taina Hämäläinen