18.11.2016
Kertotauluharjoittelu etenee luokassamme hienosti. Luokassamme on 5- ja 10-kertotaulun varsinaisia mestareita. Tällä viikolla jatkamme 2-kertotaulun parissa. Tehtävien valitseminen on lähtenyt sujumaan matematiikan tunneilla hienosti ja kaikille on myös päivitetty matematiikan tavoite. On hienoa huomata miten pienikin oppilas osaa itse vastuullisesti pohtia, mikä olisi juuri hänelle sopiva oppimisen tavoite.
Saara ja Mariia
4.11. 2016
Kertotauluharjoittelu on lähtenyt käyntiin luokassamme iloisissa tunnelmissa. Kuluvalla viikolla 5-kertotaulua harjoiteltiin kiertokoulussa BeeBottien ja Sphero-pallojen kanssa, tietokoneluokassa Sanomapron matkassa ja luokassa lukujonotaitoja apuna käyttäen. Hiljalleen myös lähdetään ottamaan valinta osaksi matematiikan tunteja. Tämä on oppilaille tuttua äidinkielen Ateljee-tunneilta ja siksi varmasti helppo ottaa nyt käyttöön matematiikassa.
Matikkaterveisin 2-luokasta Mariia ja Saara
Ohessa pieni video viime viikon kulusta.
12.10.
Tänään matematiikan tunnilla kertasimme yhteen- ja vähennyslaskuja lukualueella 0-100. Opetustuokiossa valmistauduttiin jo perjantain kokeeseen. Kävimme myös läpi Lasken ymmärtäen -tavoitteeseen liittyen sanallisten tehtävien ratkaisuvaiheet. Alun opetustuokion jälkeen oppilaat työskentelivät itsearviointitehtävän parissa. Jokainen sai valita itse työskentelytavan ja välineet omasta tavoitteesta riippuen. Perjantaina kokeessa kysytään koealueasioita sekä jokin omiin tavoitteisiin liittyvä tehtävä.
Lopputunnista oli ohjelmassa peli ja oman tavoitteen mukaiset tehtävät. Kaikilla onkin jo hienosti tiedossa omat tavoitteet!
6.10.
Terveisiä eilisiltä ICT-messuilta. Saara oli messuilla ohjelmointi esi- ja alkuopetuksessa pistettä. Matematiikan näkökulmasta erityisesti Scratchjr, Robogem lautapeli ja BeeBot herätti mielenkiintoa. Syysloman jälkeen aloitamme luokassa kertotauluharjoittelun ja tässä kohtaa varmasti BeeBotit aloittavat hurisemisen luokassamme.
3.10.2016
Tänään aloitimme 2-luokassa monialaisen opintokokonaisuuden Global Read Aloud -tapahtumaan liittyen. Jakson aikana painottuu laaja-alaisesta osaamisesta erityisesti Monilukutaito, Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu sekä Tieto- ja viestintätekniikka. Luokassamme teemana on seuraavina viikkoina Iso Kiltti Jätti. Myös matematiikassa tämä teema näkyi tänään kiertokoulutunnilla. Alkuun opetustuokiossa laskimme laskukaavion avulla Jätin unia. Tämän jälkeen työskentelypisteillä Jätti vieraili erilaisissa tehtävissä.
28.9.2016
Tänään matematiikan Ateljeessa harjoittelimme uusia TALOn taitoja. Lisäsimme ensimmäiset käsitteet avarran matikkasanastoa taloon. Ykköset, kympit ja sadat. Lisäksi kertasimme summan ja erotuksen.
9.8.2016
Eilinen kaupparetki oli iloinen tapahtuma. 2-luokkalaiset vertailivat hienosti kaupassa hintoja, tekivät kamerakynä-tekniikalla videoita ja näitä katsottiin jälkeen päin luokassa. Kauppias tarjosi oppilaille myös keksit ja mehut ja tämä tietysti kruunasi retkemme.
Maanantaina jatkamme kiertokoulussa vertailulla ja käymme läpi uuden olen tarkka ja lasken oikein talon taidon.
Aurinkoista viikonloppua 2-luokasta!
7.9.2016
Tänään valmistauduimme matematiikan tunnilla huomiseen kauppakäyntiin tekemällä etukäteen hinta-arvioita huomenna mukaan otettavaan lomakkeeseen. Työskentelyhetkellä oppilaat työskentelivät ryhmissä keskustellen yhdessä hinta-arvioistaan (ohessa video keskustelusta).
Lasken ymmärtäen -tavoitteen alle tuli toisella opetushetkellä tänään myös sanallisten tehtävien laskemisohjeet, jotka käytiin yhteisen sanallisen tehtävän avulla opetuspiirissä läpi. Sanallinen tehtävä liittyi Ateljee-tunneilla luettavaan Roald Dahlin kirjaan.
Sanallisten tehtävien ratkomisen vaiheina olivat:
1. Lue kaksi kertaa.
2. Piirrä kuva.
3. Matematiikan kieli
4. Vastaus
Tunnilla oppilaiden tehdessä itsenäistä työskentelyä jatkuivat myös oppialaiden yksilölliset tapaamiset. Ohessa kuvitteellinen haastattelu käyttämästämme amerikkalaisesta CCPensieve-arviointisivustosta Haaveenamme on jonain päivänä saada samankaltainen arviointisivusto suomenkielellä Ateljee-työtapaamme. Toivottavasti Hundred-projektin myötä :)
Keskustelun aikana tarkistetaan lapsen tavoite, kysellään matikkakuulumisia ja varmistetaan, että lapsen harjoittelu sujuu toivotulla tavalla. Tärkeää on myös, että lapsi itse tietää kuinka hän voi tehdä töitä oman tavoitteen eteen ja tulla siis taivammaksi laskijaksi.
6.9.2016
Muijalan koulun 2-luokassa opiskelee 31 kakkosluokkalaista. Luokkaa opettaa 2 luokanopettajaa yhteisopettajuudella, koulunkäyntiavustaja ja erityisopettaja.
2-luokassa Ateljee-työtapaa lähdettiin tänä syksynä soveltamaan matematiikkaan. Matematiikassa kaikille 2-luokkalaisille on asetettu oma matikkatavoite ja joka tunti lapsi tekee töitä yhteisten tehtävien lisäksi myös oman tavoitteen mukaisesti. Tavoitteita ovat Tavoittelen sujuvuutta yhteen- ja vähennyslaskuissa, Avarran matikkasanastoa, Lasken ymmärtäen ja Olen tarkka ja lasken oikein.
Matematiikan tunneilla hyödynnetään äidinkielestä tuttua oppitunnin rakennetta. Suurryhmäopetus ja itsenäinen työskentely. Itsenäisen työskentelyn aikana oppilaita tavataan henkilökohtaisesti tai pienryhmässä. Tällä pyritään vahvistamaan matematiikan taitoja oppilaan tarpeista lähtien. Opetustuokioissa oppilaille opetetaan systemaattisesti eri laskustrategioita uusien matikkasisältöjen lisäksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti